niedziela, 18 stycznia 2009

Różne wersje

Czasem jest tak, że przypadkowo usłyszana w jakimś miejscu piosenka zaprząta myśli przez kilka dni lub nawet tygodni. Tak samo było tym razem. Ale od początku...

Codzienne przeszukiwanie internetu zaczynam od 3 stron
  1. Gmail.com
  2. Onet.pl
  3. Nowamuzyka.pl
I właśnie na tej ostatnie znalazł się artukuł dotyczący najlepszych miksów 2008 roku, a w nim ten oto link do strony Fact Magazine, który przygotowywał ranking. Właściwie bez dłuższego czytania przeskoczyłem do nureru jeden, czyli miksu APPLEBLIM – RINSE APRIL PODCAST (RINSE FM), jednej z najbardziej rozchwytywanych gwiazd dubstepu. Włączyłem miks i z każdą minuta mój podziw dla tego gości rósł co raz bardziej. Aż nadeszła 45 minuta 50 sekunda. Orgazm!!!! żaden dubstep, grime czy jakakowiek ciężka muzyka, ale... najlepszy folkowy kawałek, jaki kiedykolwiek słyszałem. Rozpoczęły się poszukiwania. Początkowo spokojne i nieśpieszne, ale kiedy postanowiłem założyć bloga stwierdziłem, że notka o tej piosence musi się na nim znaleźć.

I oto jest.

Davy Graham- I Can't Keep From Cryin' Sometimes

Z lektury jego oficjalnej strony internetowej wynika, że zmarł on 15 grudnia 2008 roku po krótkiej wlace z rakiem płuc. Okazuje się że "Davy Graham was a guitarist, singer and arranger who revolutionised guitar playing in the early sixties and enjoyed a long career as England's greatest: if often over-looked, guitarist." Ogółem nagrał 14 płyt, a piosenka, którą Wam zaprezentowałem pochodzi z albumu "Folk, Blues & Beyond". W takich momentach człowiek zdaje sobie sprawe, że tak naprwadę o muzyce nie wie nic.

Mój zapał na tym jednak sie nie wyczerpał. Po wpisaniu do googli tytułu piosenki zanlazłem wersję Blind Willie Johnson'a pochodzącą chyba z lat 30-tych. Zupełnie inny klimat- dużo bardziej blues'owy ( folku zdaje się, że wtedy nie było ) i aranżacja ( dwa głosy Blind Willie + jakaś kobieta ). Z brytyjskiej wikipedii wynika, że "Blind" Willie Johnson (January 22, 1897 – September 18, 1945) was an American singer and guitarist whose music straddled the border between blues and spirituals. While the lyrics of all of his songs were religious, his music drew from both sacred and blues traditions. Among musicians, he is considered one of the greatest slide or bottleneck guitarists, as well as one of the most revered figures of depression-era gospel music. His music is distinguished by his powerful bass thumb-picking and gravelly false-bass voice, with occasional use of a tenor voice."
Niestety jakość dużo słabsza.

Blind Willie Johnson- Lord, I Just Can't Keep From Cryin'

A tu znaleziony później filmik


Warto było także sprawdzić Youtube. Tam znalazłem wideo z jakiegoś koncertu, w trakcie którego piosenkę Lord, I Just Can't Keep From Cryin' wykonuje Martin Simpson.


Śledztwo to sprawiło mi niezwykłą frajdę. No bo czy ktoś mógł przypuszczać, że utwór, który znalazł się w miksie gwiazdy dubstepu nagranym dla nielegalnej stacji radiowej Rinsefm będzie mieć swój pierwowzór pochodzący z amerykańskich, blues'owych lat 30-tych? Ja na pewno nie.

PS. Notka ta została zamieszczona na blogu nie tylko ze względu na geniusz piosenki, ale także dlatego, że od wczorajszego wieczora najlepiej oddaje mój stan.


Brak komentarzy: